Skvělý humor pro sychravé dny | Poslední aristokratka

Název v originále: Poslední aristokratka
Autor: Evžen Boček
Vydavatel: One Hot Book
Žánr: humor
Série: Aristokratka #1
Dělka: 6 hodin 31 minut
Posloucháno: 22. - 28. února 2017, v češtině

Rodina Kostků dostane zpátky rodové sídlo uprostřed Čech, a tak se rozhodnou emigrovat z Ameriky na svůj nový zámek. Ukazuje se ale, že se nic neobejde bez problémů. Je třeba přepravit předky do rodinné hrobky a vypořádat se se služebnictvem sestávajícím z kastelána Josefa, který nemá rád návštěvníky, kuchařky paní Tiché, jejíž láska pro Helenku Vondráčkovou míří do závratných výšin, a zahradníka, který vypadá jako pan Spock. Jak se tedy správně žije na zámku?

Kniha je vyprávěna jako deník Marie (III.), jinak řečeno poslední aristokratky, protože je nejmladším a jediným dítětem rodiny Kostků. Prostřednictvím svých zápisků Marie čtenáře seznamuje s běžným životem na zchudlém zámku. A ačkoli by se mohly starosti, se kterými se Kostkové a jejich služebnictvo potýkají, zdát neřešitelné, Marie je popisuje se skvělým nadhledem a sarkastickým podtónem.

Právě díky protagonistce děj dostává šmrnc, který humorným knihám často chybí. Marie se nebojí práce, ale ani kritiky, a při čtení jejích deníkových zápisů se rozhodně nudit nebudete. Osobitý charakter hlavní hrdinky ovšem také skvěle vynikne v audioknižním podání, kde se interpretace ujala Veronika Kubařová. S tou už mám zkušenost z audioknihy Hvězdy nám nepřály a musím říct, že opět nezklamala. V jejím podání vyzní nejen Mariin sarkasmus, ale také Josefovo mrmlání stejně jako americký přízvuk Mariiny matky Vivian.


Jistě jste už pochopili, že v Poslední aristokratce rozhodně nejde o děj ani překvapivé zvraty (i když i ty se najdou). Trochu jsem se tedy bála, že se u čtení budu nudit, protože humor samotný někdy nestačí na to, aby si kniha udržela mou plnou pozornost - a u audioknih to platí dvojnásob. Evžen Boček ale dokázal sepsat knihu tak, aby plynula hladce a příběh rychle utíkal ačkoli zrovna nesrší napětím.

Docela mě mrzí, že jsem si tuhle knížku nevybrala k poslechu v sychravých podzimních měsících plných deště a svetrů, protože by mi jistojistě rozjasnila den na maximum. Poslední aristokratka totiž čtenáře nejen rozesměje, ale u jejího čtení si skvěle odpočinete a oddechnete od strastí každodenního monotónního života. 

Pokud se knize přece jen nepodaří zaujmout a pobavit vás příběhově (o čemž silně pochybuji), určitě vás dostane hudebním doprovodem mezi kapitolami. Možná z nich nebudete nadšeně skákat do stropu jako já (ne všichni jsme posedlí klavírní hudbou), ale určitě vám zpestří poslechový zážitek na dvě nebo tři odpoledne.

Deník Marie (III.) mě dokázal skvěle pobavit. Kniha dostává šmrnc díky hlavní hrdince, jejíž sarkasmus a nadhled si jistě zamilujete i vy. Osobitý charakter protagonistce dodává také Veronika Kubařová svou skvělou interpretací, kterou dokonale podtrhuje klavírní hudba mezi kapitolami. Poslední aristokratka sice nepřekvapí dějovými zvraty, ale děj plyne hladce a příběh rychle utíká. Pokud tedy hledáte odpočinkové čtení či poslech na dvě nebo tři odpoledne, je tahle knížka to pravé.



Celkové hodnocení: 4/5

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete poslechnout zde.

Jaké knihy čtete o sychravých podzimních odpoledních nejraději vy?
Marky

Komentáře

  1. První a druhý díl jsem získala na knihovnické burze asi před měsícem, naprosto nové (nechápu proč se jich někdo zbavil). Moc se na ně těším až si je přečtu, žádná recenze kterou jsem četla nebyla negativní :) Audioknihy jsem zatím nezkusila, ale nikdy není pozdě :) Měj se krásně ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem ráda, že sis poslech užila, i když já tedy musím říct, že jak mě knihy bavily, jejich audio podoba mě naprosto zklamala. Přednes Veroniky Kubařové mi přišel hrozně nepřirozený a přehnaný, byť ji mám jako herečku celkem ráda. Zůstanu tedy u knižní podoby Mariiných deníků - ty patří k mým top českým humoristickým knihám :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Mně se naopak její přednes moc líbil a vzhledem k absurdnosti situací mi přišel přehnaný tak akorát ;) Jsem ráda, že se ti líbily knížky, třeba se k nim taky někdy dostanu :)

      Vymazat
  3. Čtu mnoho recenzí, ale kniha mě neláká. Asi bude vážně dobrá, ale není to můj styl :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.