Sluníčko a kukuřice | Čtenáři z Broken Wheel doporučují

30211686

Název v originále: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
Autor: Katarina Bivald
Nakladatelství: Host
Žánr: společenský román
Série: -
Počet stran: 400
Čteno: 24 října. - 5. listopadu 2016, v češtině

Po dlouhých měsících dopisování se osmadavacetiletá knihmolka Sara rozhodne navštívit svou kamarádku Amy, která žije v Broken Wheel - malém městečku v Iowě. Jenže když Sara konečně dorazí, zjistí, že Amy je mrtvá. Zjveně ale nepřichází v úvahu, aby odjela zpátky domů do Švédska. Možná se Saře naskytne příležitost splnit si v městečku uprostřed kukuřičných polí celoživotní sen. A možná bude chtít zůstat...

V knížkách mohla být kýmkoli a kdekoli. Mohla být neoblomná, krásná, okouzlující, vybavit si správnou repliku ve správnou chvíli a... něco zažít. Něco opravdového. Něco, co se dělo opravdovým lidem.

'She was a Marxist literary scholar – this was how she actually introduced herself at wine and cheese receptions, leaving Doug to explain to the confused physics professor or music department secretary that this was more a theoretical distinction than a political one – and having money would not help her credibility.’ - The Hundred-Year House, Rebecca Makkai: Knihy o knihách v dnešní době nejsou takovou zvláštností, ale přece jen jsem vžycky nadšená, když na nějakou narazím. A protože už jsem dlouhou žádnou nečetla, padli mi Čtenáři (musím ten nzev přece nějak zkrátit, jinak by recenze byla pětkrát delší) do oka hned, jak jsem si jich všimla. Ani jsem vlastně pořádně nečetla anotaci - zaujalo mě totiž zařazení do kategorie "feel-good" románů. Neměla jsem ani ponětí, co to vlastně znamená, ale chtěla jsem se to dozvědět tou nejlepší možnou cestou - a to, že si nějaký přečtu.

Po přelouskání knihy můžu potvrdit, že skutečně odpovídá pojmu "feel-good", vlastně je to dokonce nejlepší možný krátký popis, jaký jsem jí schopna přiřadit. Katarina Bivald ukázala, že skutečně umí navodit skvělou atmosféru ospalého městečka uprostřed ničeho, loudavý venkovský život a pohodu spojenou s drby, kterou byste v takovém místě, jako je Broken Wheel, rozhodně očekávali. Celým příběhem se táhne taková slunečná, zářivá linka, která vás nutí se umsívat a užívat si čtení - bez ohledu na to, o čem zrovna čtete.


Nuže. Domnívám se, že se životem a trápením se to má asi jako s farmáři a deštěm: pro růst je ho potřeba jen trochu, ale dostat správné množství se podle mě nikdy nepodaří. Mluvit o tom můžeme sebevíc, ale na celé věci to nic nezmění.

Výsledek obrázku pro readers from broken wheel recommend
Jenže v tom jsem právě objevila největší zádrhel: všimla jsm si, o čem vlastně čtu, a rozhodně bych to jako "feel-good" nepopsala. Příběh by se možná dokázal vymanit z hranic tuctovosti, kdyby se autorka nerozhodla do něj zakomponovat románek, a kdyby se vyvarovala toho neskutečného mnoství klišé. Těch se v dějové lince totiž nachází víc, než by se mělo příběhům vůbec povolovat. A právě kvůli nim a naivní harlekýnkovské romantické lince jsem knihu málem zařadila do Young Adult žánru. Myslím, že někdo o pár let mladší a méně sečtělý než já by možná kouzlu příběhu podlehl. Mně se to nepodařilo.

Ještě bych se ale měla vrátit k tomu knihomolství: našla jsem několik skvěých pasáží a úryvků, do kterých jsem se dokázala naplno vcítit a přesně jsem chápala, co tím autorka chce říct. Bohužel tam ale těchto pasáží bylo poskrovnu - čekala jsem knihu plnou knih a ono tomu tak nakone úplně nebylo.


Žádné totální katastrofy nehrozí, pokud má člověk knížky a peníze.

Hlavní hrdinka Sara byla knihomolka se vším všudy, ne že ne. Knihy četla, milovala, čuchala a dávala jim přednost před lidmi. Všechno schvaluji. Jenže to, že se ostatní postavy o četbu ani za mák nezajímaly, dějové lince sice možná pomohlo, jenže kniha přestala budit dojem, že je o knihách. A čím více se příběh blížil ke konci, tím více vmanipulované se mi zdály pasáže o knihách - prostě přestaly být důležité a je to škoda. Skoro bych se odvážila tvrdit, že kdyby si Sara otevřela v Broken Wheel třeba obchot s botami nebo pekárnu, na ději by to změnilo jen opravdu málo.

10 Quotes for the Ultimate Book Lover: Co ovšem příběh přetvářelo jednoznačně k lepšímu, byli samotní obyvatelé městečka Broken Wheel. Podle předchozích odstavců už vám pravděpodobně došlo, že to nebylo jen tak obyčejné město s jen tak obyčejnými lidmi - to by potom kniha vyprávěla tak trochu o ničem. Všichni brokenwheelští měli v příběhu své místo a autorka poskytla čtenářům skvělou možnost: mohli jsme sledovat osudy všech obyvatel městečka živě v přímém přenosu. V každém z těch tuctových domků uprostřed lánů kuuřice se skrývali lidé, kteří měli příběh. Příběh, který stálo za to vyprávět a rozhodně stálo za to ho číst.


Sara se nemohla zbavit myšlenky, že jí nějak utekl okamžik, kdy měla začít žít.

Tentokrát se mi česká obálka nezalíbila tolik, jako originální s knihou a krásně vyvedeným bílým písmem na bleděmodrém pozadí. Je sice pravda, že naše česká verze lépe reflektuje příběh a samotné městečko Broken Wheel, ale já jsem zkrátka knihmol a moje názory jsou v tomto ohledu velice zkreslené. Z toho samého důvodu se mi koneckonců zalíbily i další dvě obálky a ne ta poslední.


25573977233464962981074723153770


Čtenáři z Broken Wheel doporučují patří mezi "feel-good" romány - autorce se skvěle povedlo vyvolat sluníčkovou, pohodovou atmosféru. Příběh se ale bohužel kvůli použití obrovského množství klišé a harlekýnkovské romantické linky stal naprosto tuctovým. Na to, že má být kniha hodně o knihách, jsem v ní našla málo pasáží, které by se knih nebo knihomolství týkaly. Hlavní hrdinka byla sice zajímavá, ale osudy vedlejších postav předčily veškerý děj kolem protagonistky a působily mnohem zajímavěji. Čtenáře z Broken Wheel doporučuji, ale ne úplně každému.

Celkové hodnocení: 3/5

Děkuji Palmknihám za zprostředkování e-knihy k recenzi. Titul můžete zakoupit zde.

Jakou knihu o knihách máte rádi vy?
Marky

Komentáře