(Pod)zimní knižní TAG


Vím, že dnes je první den po zimním slunovratu, ale tenhle podzimní TAG, do kterého mě označila Vlasta, se hodí i do zimy. Je hlavně o pohodlí, dekách a teplém čaji... A to si dokážu užít i v zimě. Takže místo abych psal dlouho slíbenou recenzi, vám dneska zodpovím pár (pod)zimních otázek.

1. Listí křupe pod nohama, svět je plný barev. Vyber knížku, na jejíž obálce září žlutá, oranžová a červená.
Na světě se nenajde žluto-oranžovo-červenější kniha než Illuminae od Amie Kufman a Jaye Kristoffa. Tento příběh jsem si naprosto zamilovala, stejně jako obálku a celkové grafické zpracování knihy. Momentálne čtu druhý díl, Geminu, jejíž obálka má modrý nádech a podle mně se povedla ještě více než Illuminae, zato příběh první knihy jednoznačně nepředčí. Celou sérii ale doporučuji, pokud máte rádi nekonvenční sci-fi příběhy psané prostřednictvím různých dokumentů.

2. Konečně je dostatečná zima a můžeme nosit chundelaté, teploučké a měkoučké bavlněné svetry. Která kniha ti dodává podobně hřejivý pocit?
Pokud jste čekali cokoli jiného než Harryho Pottera, asi mě dost dobře neznáte. Příběhy z pera J. K. Rowling mi několikrát doslova zachránily život. Většinou poslouchám audioknihy, když jsem nemocná, smutná nebo naštvaná - a jako bych se pak cítila doma. Kromě toho mám Bradavice nerozlučně spojené s Vánocemi, ta atmosféra se nezapře! Letos mám ale dobrou výmluvu, proč si o Harrym přečíst znovu: k narozeninám jsem totiž dostala tuhle úžasnou havraspárskou edici prvního dílu.

3. Venku se žení čerti, zpívá jim k tomu meluzína a bubnují dešťové kapky. S jakou knížkou budeš pozorovat tohle počasí?
Vzhledem k tomu, že jsem Harryho Pottera použila pro minulou otázku, řekla bych že s jakoukoli knihou, kterou zrovna čtu. V tuto chvíli doufám, že si o prázdninách vyšetřím čas na titul Jonathan Strange & Mr. Norrell od Susanny Clarke. Knihu jsem také dostala k narozeninám a i když jde o paperback, je to pořádná bichle (má něco přes 1000 stran). Také ovšem získává poměrně vysoká hodnocení a jednoznačně bych se díky téhle knize dostala mimo svou komfortní čtenářskou zónu, což nikdy není na škodu.

4. Svěží, snad trochu mrazivý vzduch vhání do mysli otázku - s jakým charakterem by sis v tuto chvíli vyměnila místo?
Když jsem pomyslela ne léto, vybavila se mi okamžitě Láska & gelato od Jenny Evans Welch. Hlavní hrdinka si užívá Toskánské léto s úžasným klukem a upřímně - o čem jiném bych v zimě a dešti měla snít víc? Přece jen se ale najdou aspekty, které protagonistce úplně nezávidím: podle zápisků své zemřelé maminky pátrá po pravém otci a vůbec... ta holka má svých starostí dost. Tak že bych možná přece jen zůstala zachumlaná v dece s teplým čajem a koukala na vánoční filmy?

5. Některé nápoje mají nezapomenutelnou chuť, ale ostatní se zdráhají jim podlehnout. O které knížce se málo mluví, ale ty bys chtěla, aby o ní s chutí diskutoval každý?
Odpověď na tuto otázku je naprosto jasná: Tady končí svět od Amy Zhang. Vůbec jsem nečekala, že mě tenhle příběh tak dostane, ale nakonec mě naprosto šokoval. Tahle kniha patří jednoznačně mezi nejlepší letošního roku: najdete tu spoustu zápletek, tajemství, krásné ilustrace a ještě krásnější styl psaní. Moc mě mrzí, že se tenhle úžasný příběh u nás nedočkal větší odezvy, i když ho vydalo mezi mladými lidmi jinak populární nakladatelství CooBoo. Takže pokud jste o téhle knize ještě neslyšeli, honem si ji jděte pořídit a přečíst!

6. Ochladilo se, musíme se obléknout - jak nás to učili ve školce, kabát, čepice, šála, rukavice, až nám vykukuje snad jen špička nosu. Kterou knížku bys takhle zakuklila, abys před světem s pocitem studu skryla jejich obálku?
Petra Braunová před pár lety napsala dokonalou duologii o tom, jaké to je, být v cizí zemi a snažit se nějak rozumně fungovat. Ačkoli se autorka věnuje Francii a Anglii, našla jsem tam spoustu věcí, které jsem si v Belgii prožila podobně. A pokud třeba někdy uvažujete o tom, odjet někam jako au-pair, tohle si prostě musíte přečíst! Třeba si ušetříte hned několik nepříjemností... Ovšem obálky se pode mě nepovedly. Dala bych přednost něčemu jednoduššímu, anebo alespoň méně kýčovitému. Především deštníky na druhé knize působí nepřirozeně.

7. Jaké jídlo tě na podzim/v zimě dokáže nejlépe uspokojit? Jaké v tobě vyvolává asociace?
Vzhledem k tomu, že už od konce listopadu doma pečeme cukroví, nemohla jsem si vybrat nic jiného. Vánoce, domov, rodina a klidná atmosféra s čajem a knížkou nebo vánočním filmem... no řekněte, je na světě něco lepšího?

8. Červená se line záře, přihoďme tam polínko. Koho nominuješ do tohoto tagu ty?
Vzhledem k tomu, že ho dělám poměrně pozdě, nikoho označova/nutit nechci. Ale kdyby na něj náhodou dostala náladu Kristie nebo Zašitá v knihách budu moc ráda!

Mějte se úžasně!
Marky

Komentáře

  1. Jsem ráda, že ses tagu zúčastnila. Sice na poslední chvíli, ale přece. :D :)
    Ty obálky té duologie jsou opravdu takové...trochu přeplácané. Ale naštěstí se vždycky dají schovat pod novinami a obsah je důležitější. :D

    Měj se krásně a hezké Vánoce! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem hrdá na to, že jsem to stihla :D Jinak obálky schovávám do obalu, který jsem si na knížky pořídila od Míši z Radši knihu, takže se jim ani nic nestane ;)
      I tobě krásné Vánoce a šťastný vstup do nového roku!

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.