Tady jde o princip. | Muž jménem Ove - RC review

22047261Název v originále: En man som heter Ove
Autor: Frederik Backman
Interpret: Jan Vlasák
Nakladatelství: One Hot Book 
Žánr: humor
Délka: 8 hodin, 46 minut 
Posloucháno: 7. - 14. ledna 2016

O čem to je?
Devětapadesátiletý Ove má svoje zvyklosti. Každé ráno si dá svoje kolečko, aby zkontroloval, kdo co ve čtvrti zase napáchal. Vstává každé ráno ve stejnou hodinu a všechno má svůj řád. Aspoň až do té doby, než mu ten mameluk, co se s rodinou do čtvrti právě nastěhoval, nacouvá se svým přívěsem do záhonu. To už totiž přestává všechno!

Hodnocení
Tato kniha je napsaná stručně a bez nějakých velkých cavyků. Protože Ove by se s nějakými přídavky nezatěžoval, to dá rozum. Takže pokud si potrpíte na dlouhá souvětí a květnaté výrazy, tady si na své nepřijdete. Ovšem tenhle styl psaní má své kouzlo - Backman knize vetkl specifický suchý humor, který vzniká právě z jednoduchosti jeho vět. Mně ale takový styl psaní nevyhovuje, takže přejdeme ke klasickým recenzním souvětím... 

Knihu jsem sice v papírové podobě nečetla, ale jsem toho názoru, že humor a vtip mnohem více vyniká právě v audioknižní podobě. Jan Vlasák se své role zhostil opravdu dobře a podařilo se mu Oveho vystihnout do nejmenších detailů jeho osobnosti. Díky intonaci Jana Vlasáka jsem si k Ovemu vyvinula mnohem více citů, než bych asi byla kdy ochotná připustit. Asi byste čekali, že napíšu "přirostl mi k srdci", jenže o něčem takovém by se v Oveho případě dalo těžko mluvit.


"Ove?" oslovila ho, jako by se obávala, že se rozhodl pro změnu identity od té doby, co u něj naposledy otravovala.

Co mě ovšem na audioknižním podání nadchlo nejvíc byl hudební doprovod. Já si hudby všímám všude - často si z kina odnesu jenom soundtrack, i když mě film třeba vůbec nebaví... A znělky, kterými byla prokládána tato audiokniha, mi často znějí v hlavě ještě teď. Kytarové melodie s podobným hlavním motivem jako by měly v sobě ten optimistický úsměv, který Ove tak nenáviděl a díky tomu jako by do příběhu pasovaly ještě víc.



Ačkoliv jsem z (audio)knihy naprosto nadšená, přece jen jsem našla jednu věc, kterou jsem v knize úplně nepotřebovala a tou byla překvapivě zápletka. Co by byla kniha bez zápletky, říkáte si? Mně by úplně stačilo vyprávění o sucharovi Ovem, kterého změní sousedská rodina. Zápletka, kterou nám autor připravil navíc jako překvapení, sice nebyla špatná, ale mně se zdála nerealistická a tak trochu hodně navíc.

"Ráda bych vám položila pár otá-" pokusila se. "Položte si je někam jinam!"

Jak už jste si jistě všimli, o Ovem mluvím, jako by bydlel ve vedlejší ulici... Když ono to ani jinak nejde! S tímhle staříkem (To berte prosím s rezervou, ale možná by bylo potřeba trošku zvolnit!) jsem se sblížila opravdu rychle a mám pocit, jako bych ho skutečně znala. To samé platí pro všechny ostatní postavy, které jsem si rychle oblíbila nebo je nenáviděla spolu s Ovem.

Názor na obálku
Původní obálka, kterou nakladatelství Host převzalo, je rozhodně ta nejpovedenější. Přitáhne pozornost svou jednoduchostí a vystihuje Oveho takového, jak jsem si ho po celou dobu poslouchání představovala. Ostatní obálky ho dělají staršího a on takový přitom vůbec není...


En man som heter Ove187749642269805322665177

Shrnutí
Tuhle knihu doporučuji všem, protože každý se občas potřebuje zasmát.  A Ove vás svým suchým humorem určitě rozesměje ať už se s ním seznámíte v knižní či audioknižní verzi. Audiokniha má oproti papíru ovšem hned několik výhod: dokonalou interpretaci Jana Vlasáka, poněkud rychlejší tempo a skvělý hudební doprovod. A pokud vás ani tohle nepřesvědčilo, nezbývá než dodat, že Ove je rozhodně jednou z mých nejoblíbenějších postav. Anebo víte co? Prostě si to přečtěte. Tady jde o princip.





Celkové hodnocení: 4,5/5

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji webu Audiotéka. Více o Oveho kolečku a principech se můžete doslechnout tady.

Marky

Komentáře

  1. Oveho sem taky poslouchala a chystám se si ho i přečíst. Je to moje láska. :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Vidíš, od tebe bych to zrovna nečekala... To už něco potvrzuje :D

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.