Citlivá, krásná a děsivá | V šedých tónech - recenze

18000063Název v originále: Between the Shades of Gray
Autor: Ruta Sepetys
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: fikce, historický román, YA
Série: -
Počet stran: 288
Čteno: 17. - 19. srpna 2015

O čem to je?
V roce 1941 je Lině teprve patnáct, ale dospět musí opravdu rychle. Z jejich litevského domku ji spolu s matkou a mladším bratrem Jonasem deportují na Sibiř, kde ji čeká jen hlad, zima a utrpení... A to ještě před pár týdny snila o umělecké škole! Lina se proto rozhodne všechno napsat a nakreslit, aby se někdo jiný mohl dozvědět o všech těch hrůzách. Dokáže ale zůstat naživu aspoň tak dlouho, aby zapsala a zakreslila opravdu všechno?

Hodnocení
Tahle knížka je naprosto speciální a jedinečná. Především je třeba zdůraznit, že ačkoliv je to fikce, je založená na skutečných událostech, které autorka před psaním pečlivě studovala. Proto se ze strany faktů jedná o přesné a propracované dílo, což už samo o sobě úplně stačí k vytvoření neobyčejně silného dojmu.

Z hlediska dějové linky se mi zdálo, že chybí taková ta hlavní zápletka - ten moment, kdy se musíte na chvíli zastavit a vydýchat a hlavou vám běží jen "Coooo?" Na druhou stranu to v knize ani nebylo potřeba, protože jsem si při čtení říkala "Coooo?" pořád. Příběh Liny a všech kolem ní vás nepřestane překvapovat, protože pokud o té době moc nevíte, budete mít dostatečný šok už po první stránce.

Přemýšleli jste někdy o tom, jakou cenu má lidský život? To ráno měl ten bráškův cenu kapesních hodinek.
(~ strana 26)

To ovšem neznamená, že se kniha nehodí pro slabé nátury - právě naopak! Lina své zážitky přece jen popisuje jako patnáctiletá dívka, která se přece jen může naivně a platonicky zamilovat a která se ptá na stejné otázky, jako všechny ostatní dívky v jejím věku. Lina je opravdu jedna z nejpříjemnějších vypravěček - navzdory tomu, jak temný příběh vypráví...

Ruta Sepetys ovšem dokázala mnohem více než "jen" vytvořit dobrou vypravěčku. Vytvořila totiž také příběh, který se vám pomalu vkrade do hlavy - ani nevíte jak, a najednou vás přepadnou pocity v plné síle a vy nevíte, na co myslet dřív. Může se to stát dříve nebo později a na příběhu to nezáleží. Ale až vás příběh Liny dostihne v plném rozsahu, budete najednou všechno vnímat jinak. Protože její příběh je tak reálný, tak skutečný!

Jistěže jsme v bezpečí. Chrání nás náruč pekla.
(~ strana 148)

Když jsem knihu dočetla, napsala jsem si poznámku: citlivá, krásná, děsivá. Nemyslela jsem tím ani Linu, ani autorku, ale knihu samotnou. A pořád si stojím za tím, co jsem si napsala. Sice jsem byla naprosto mimo z toho, co jsem právě přečetla a od té doby jsem si všechny přečtené informace stihla v klidu přebrat a nějak zpracovat, ale tahle tři přídavná jména na knížku stále sedí skvěle.

Názor na obálku
Když jsem viděla všechny ty obálky, jako první mě napadlo, jak skvěle se povedlo najít nekonečné množství různých šedých tónů a jak moc to sedí k názvu knihy. Nejvíce se mi líbí verze s očním víčkem, která j skutečně kouzelná. Ani česká obálka není špatná - řekla bych že patří mezi ty lepší. Ovšem tentokrát se můžete divit, jak chcete, ale nejvíce se mi líbí obálka s člověkem (ta předposlední)!


12913325243640722343106222131053

Shrnutí
V šedých tónech je kouzelná a přitom velmi realistická kniha, která čtenářům přibližuje děsivě realistický příběh o deportaci Litevců snesitelnou formou. Rutě Sepetys se ovšem z historie podařilo udělat něco mnohem víc... Citlivou, krásnou a děsivou knihu, kterou si zkrátka musíte přečíst! Musíte!

Celkové hodnocení: 5/5

Marky

Komentáře

  1. Já jsem knížku četla někdy v květnu a moc se mi líbila a určitě si ji znovu přečtu. Sice nevím kdy, protože mám spoustu knih, které nemám dočtené, ale na tuto báječnou knihu si najdu určitě někdy čas. :)
    Blog:Reading With Lucy

    OdpovědětVymazat
  2. Četla jsem ji někdy na jaře a... hned stala se jednou z mých nejoblíbenějších knih :-)
    http://helloimmonika.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Tuhle knížku mám hrozně ráda a kdysi dávno jsem se taky pokusila sepsat o ní článek. Jinak, všechny ty zahraniční obálky jsou nádherný! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ten článek nakonec vznikl? Jsou, protože jsem vybrala jen ty hezké - taková skvělá kniha si nezaslouží v recenzi ty ošklivé ;)

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. TO bych si ho tedy docela ráda přečetla... :)

      Vymazat
    4. http://kosatec.blogspot.cz/2015/03/zadna-pohadka-na-dobrou-noc.html (Stačí zapátrat v archivu ;))

      Vymazat
  4. Já jsem moc ráda, že jsem si ji taky před pár týdny konečně přečetla (v rámci Čtenářského klubu, pořád je možné se zapojit :)). Je to vážně silná knížka, která zanechá dojem. Já sama jsem jednu chvíli rozdýchávat musela. Závěr jsem dočítala cestou do práce a musela jsem knížku odložit, abych nedojela celá uplakaná a opuchlá a dočetla jsem si ji pak v klidu. Věděla jsem, že to přijde, ale bylo mi z toho smutno.
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  5. O knize už jsem slyšela, ale až teď jsem se vlastně dozvěděla, o čem je. A teda páni, to si fakt musím přečíst. Skvělá recenze, úplně si mě navnadila. Kdybych mohla, hned teď bych si ji koupila :D
    DENYII

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.