Krásná, i když trochu bláznivá. | Dcera kostí a dýmu - recenze

Autor: Laini Taylor
Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: YA, fantasy, paranormal
Série: Dcera kostí a dýmu #1
Počet stran: 368
Čteno: 9. - 12. dubna 2015

Karou je umělecky nadaná dívka s modrými vlasy, kterou vychovaly chiméry - fantastické bytosti s lidskými i zvířecími prvky. Karou obstará pochůzky pro svou chimérskou rodinu a zároveň spolu s kamarádkou Zuzanou navštěvuje pražskou uměleckou konzervatoř. Nemá ale ani ponětí, jaké jí hrozí nebezpečí a kolik důležitého před ní zůstalo utajeno. Co se stane, když začne dobro válčit proti zlu a jak z toho vyjde Karou, když ani sama neví, na které stojí straně?

Bylo nebylo, anděl a ďábel se do sebe zamilovali.
Neskončilo to dobře (~ str. 5)

Největším lákadlem pro všechny Čechy je jisto jistě zasazení děje této knihy do naší malebné Prahy. Spousta lidí byla z autorčina popisu našeho hlavního města zklamaná, ale já k nim naštěstí nepatřím. Sice dle jejího vyprávění Praha občas působila jinak, než jak působí na mě, a opravdu tady nemáme středověk, ale na druhou stranu chápu, že na turisty mé rodné město takhle občas působit může. Pokud se pohybujete jen v centru a ještě ke všemu za tmy...

Resultados de la Búsqueda de imágenes de Google de http://fc00.deviantart.net/fs70/i/2012/338/9/0/karou__s_hamsas_by_ihearttotoro-d5n3q29.jpgBylo nebylo, jednu holčičku vychovávali netvoři.
Ale andělé spálili dveře do jejich světa a ona zůstala sama, samotinká. (~ str. 129)

Jedno se ale autorce opravdu nepovedlo, a to česká jména. Kamarádka Zuzana zní naprosto přirozeně, ale tady veškerá reálnost končí. Protože když se v knize objevil bývalý přítel Kazimír, zvaný také Kazi, či jeho kamarádka Světlana (nebo také Světla), nevěděla jsem, jestli se mám smát nebo plakat. I tradice byly občas trochu přemrštěné a Laini by možná udělala dobře, kdyby se aspoň na dva dny přijela do Prahy podívat a až pak o ní psala. Na druhou stranu to chce velkou kuráž psát o skutečném místě, které neznáte...

Co se mi ale opravdu moc líbilo, je svět chimér a andělů, který Laini Taylor vytvořila už od základů podle své bezbřehé fantazie. I samotná zápletka je velmi originální, i když jsem ji nejdřív úplně nepochopila a nějakou dobu mi trvalo, než jsem se zorientovala. To se nejspíš stalo kvůli zmatenému skákání z minulosti do přítomnosti a zpět, které se objevilo zvláště na konci knihy a dokonale mě zmátlo.

Hlavní hrdinka Karou byla stejná jako celá kniha - krásná, i když trochu bláznivá. A já jsem si ji za to skutečně oblíbila, stejně jako spoustu vedlejších postav (například Zuzanu, Jasri nebo Brimstonea - ten mi přirostl k srdci snad ze všech nejvíc). Na druhou strannáš mužský "hrdina" Akiva se mi nelíbil vůbec. Celou knihu to byla taková podivná emoční troska a na konci to pokazil snad ještě víc (a ještě víc mě zmátl, díky moc). A co říkám na jejich vztah? Vzhledem k tomu, že jsem si Akivu vážně neoblíbila, to nebylo nic moc, ale zase to vynahradila Madrigal (pro ty, kdo knihu četli: Ano, vím kdo byla Madrigal, neděste se. Jenom nespoileruju.)

Bylo nebylo, anděl ležel v mlze a umíral.
A ďábel si klekl vedle něho, s úsměvem. (~ str. 231)

Nevím, co na závěr dodat, protože mám z téhle knihy naprosto smíšené dojmy. Ale můžu vám potvrdit jedno: ten příběh je opravdu krásný a originální. Někomu sedne a někomu ne - stejně jako někdo skousne Světlu a někdo zase ne. Ale jedno je jisté: Nic podobného jste určitě ještě nečetli.

Kniha: 4,5/5
Obálka: 3/5