Alice | Hřejivá výzva #19


Seděla jsem ve výklenku a koukala z okna. Nic zvláštního vidět nebylo, i když jsem věděla, že každou chvíli to vypukne. Všechny jsme to věděly. Ale já jsem tam s nimi nesměla být, protože prý toho dcera prezidenta napáchala už dost a... nechtěla jsem mu poškodit pověst. Podpořila jsem je nejvíc, jak jsem mohla - zejména finančními prostředky, kterými jsem disponovala odjakživa.

Když otec vrazil do místnosti, vypadal, že každou chvíli zkolabuje. 
"Alice!"
"Copak se stalo, tatínku?" zeptala jsem se s klidným výrazem ve tváři.
"Ta demonstrace, víš o ní něco?"
"Jaká demonstrace?" Tak lehko mě nedostane.
"Přece všechny ty ženy! Cos jim to napovídala?"
"Já? A jaké ženy?" podivila jsem se.
"Ach, Alice, s tebou je to vážně marné! Nedáš si říct!"
"Co jsem provedla tak špatného, otče?"
"Zjevně nic." Otočil se a práskl za sebou dvěřmi.


Možná jsem to vážně přehnala...? Ale jsem přece dcera svého otce a odmítám se nechat zašlapat do země! Může zkoušet, co chce, ale já mám svůj pevný názor Ženy nejsou o nic méně než muži. A rozhodně nejsme žádní psi, kteří pobíhají za svými manželíčky. A o tenhle názor mě nikdo nepřipraví. Nikdy.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alice Masaryková - kresbaPhDr. Alice Masaryková (3. května 1879VídeňRakousko-Uhersko – 29. listopadu 1966ChicagoUSA) byla veřejná činitelka, zakladatelka a první předsedkyně Československého červeného kříže, bojovala za zlepšení sociální situace a vzdělávaní žen. Šlo o dceru Charlotty Garrigue a Tomáše Garrigua Masaryka.

V Čechách bojovaly ženy na svá politická a občanská práva od druhé poloviny 19. století. Mezi nejvýznamnější osobnosti, které se o zisk volebního práva zasazovaly na přelomu 19. a 20. století, patřily Františka Plamínková a Alice Masaryková. První ženou zvolenou do českého sněmu byla v roce 1912 Božena Viková-Kunětická. Velký zlom nastal v roce 1920, kdy bylo v československé ústavě zakotveno, že ženy jsou politicky, sociálně a kulturně postaveny na roveň mužům a náleží jim volební právo.
(Zdroj: Wikipedia.org)

Marky

Komentáře